17.03.2025
Artikel
Belgische vlag op uw melkverpakking: niet alleen in België verwerkt, maar ook 100% van Belgische melk
Naar aanleiding van de recente campagne van de FOD Economie “Gebruik je boerenverstand, check het etiket” en met internationale consumentendag in het vooruitzicht stelt BCZ haar visie scherp: een Belgische vlag op melkverpakking betekent niet alleen ‘verwerkt in België’, maar ook “gemaakt met 100% Belgische melk”. Hiermee wil de federatie de consument de weg wijzen naar écht lokale basisproducten: lokaal verwerkt met lokale grondstoffen. Het is meteen ook een oproep om bewust te kiezen voor de lokale zuivelsector. Want onze Belgische melkveehouders en zuivelverwerkers zorgen samen voor topkwaliteit en dat mag geweten zijn!
25.11.2024
Artikel
Zuivel ondergewaardeerd: waarom Nutri-Score tekortschiet
Al in 2019 werd het voedselkeuzelogo Nutri-Score geïntroduceerd in België. Het doel is eenvoudig: de consument helpen gezondere keuzes te maken binnen een voedingscategorie. Maar slaagt de Nutri-Score wel in haar opzet? Wat zuivel betreft helaas niet – de scores zijn niet in lijn met de voedingsaanbevelingen en leggen te weinig nuance in de beoordeling van zuivelproducten. Zolang het schema geen rekening houdt met de haar basisprincipes, zal BCZ zich blijven verzetten tegen een Europees verplichte Nutri-Score.
17.03.2025
Artikel
Naar een geharmoniseerde etikettering in Europa: een grote uitdaging voor de zuivelsector
Een belangrijke taak voor de Europese Commissie is het versterken van de harmonisatie van de voedseletiketteringswetgeving binnen de Europese Unie. Voor BCZ is dit een belangrijke kwestie, omdat het zal helpen om het concurrentievermogen van Europese bedrijven te bevorderen en de verwarring bij de consument te verminderen.